בעולם העבודות האקדמיות בכלל ובפרט בעבודת סמינריון, עבודת גמר או תזה, אנו מציבים שאלת מחקר ומנסים לענות עליה.
עבודה אקדמית מנסה לענות על שאלת המחקר: קודם מספרים את הרקע לשאלה- מדוע אני שואל את השאלה, כיצד העבודה הזו תתרום למחקר ולגוף הידע הקיים, ומה הקורא צריך לדעת על התופעה הנחקרת.
לאחר מכן, מנסים לענות על השאלה. תהליך המענה הזה הוא שיטת המחקר.
ישנן כמה שיטות לחקור שאלה בעבודה אקדמית, אחת מהן היא שיטת מחקר איכותנית. מדובר בשיטת מחקר יחסית חדשה, והיא ייחודית למדעי הרוח והחברה (כמעט ולא משתמשים בה בעבודות סמינריון במדעי החיים או מדעים מדוייקים).
עבודת סמינר איכותנית נכתבת בדרך כלל בנושאים כגון פסיכולוגיה, סוציולוגיה, חינוך, משאבי אנוש וכדומה. העבודה האיכותנית כוללת ראיונות עומק, לפעמים אפילו רק עם שניים או שלושה נבדקים, וניתוח של המידע.
כיצד שונה סמינריון איכותני מסמינריון כמותני?
ההבדל בין השניים הוא בניתוח של המידע. גם בסמינריון כמותני אפשר להשתמש בראיונות, אבל בעבודה סמינריונית כמותנית אנחנו ננתח את המידע בצורה מספרית- כלומר אנחנו נמיר את המידע המילולי למידע מספרי (בתהליך שנקרא "קידוד"), ואז נעשה מבחנים סטטיסטיים.
לעומת זאת בעבודת מחקר איכותנית, מנתחים את המידע כמו יצירה ספרותית: מחפשים תמות, מסתכלים על השפה שבה השתמש הנבדק וכדומה.
למרות שעל פניו נראה כי קל יותר לעשות עבודה איכותנית מכיוון שלא צריך סטטיסטיקה, בפועל התלמיד שבוחר לעשות עבודת סמינריון איכותנית משקיע הרבה יותר מאמץ ומחשבה בניתוח של הממצאים ובנסיון לכתוב סיכום ודיון על בסיסם.
סמינריון איכותני
מהי עבודה איכותנית
כיצד כותבים עבודת סמינריון איכותנית
כשניגשים לכתוב עבודה סמינריונית איכותנית, מתחילים לרוב מסקירת ספרות, אבל לא מסיימים אותה עד הסוף.
זאת משום שמשאירים מקום להרחיב על נושאים שאולי יעלו מניתוח הנתונים.
לאחר מכן כותבים את פרק השיטה: כדאי להסתמך על מאמרים אחרים שנכתבו על מחקר איכותני כדי להסביר מה בדיוק אתם עושים עם המידע ואיך הוא נאסף ומנותח.
השלב הבא הוא ניתוח המידע- תלוי בשיטת המחקר, לרוב עבודה אקדמית איכותנית כוללת ניתוח תימות או ניתוח לשוני.
לאחר מכן יש לכתוב את פרק הממצאים: בפרק זה מתארים את הממצאים.
עדיין לא מתייחסים לפרשנויות של הממצאים, אלא רק מתארים מה מצאנו.
הדיון והפרשנות נכתבים בפרק הסיכום, ושם חשוב מאד להזכיר את מגבלות המחקר וכן לנסות ולהסביר את הממצאים על ידי קישור לסקירת הספרות.
לא לשכוח בסוף לכתוב את המבוא, שמסביר בגדול על מה המחקר, מדוע הוא נכתב, כיצד חוקרים את הנושא ומה מצאתם בגדול.