ישנם סטודנטים שכאשר מטילים עליהם משימה של כתיבת סמינריון, הם מאבדים את עשתונותיהם. משום מה נראה להם שהמשימה הזו היא ממש הר בלתי עביר. ננסה להעניק לכם כמה טיפים במאמר שלפנינו על מנת שלא תחששו כל כך לגשת אל המשימה. אתם תראו שעם כמה כללים וטיפים בסיסיים ניתן לצלוח את המשוכה ולהישאר בחיים…
בחירת נושא לכתיבת עבודה סמינריונית
בדרך כלל יינתנו לכם כמה נושאים לבחירה אשר מתוכם תצטרכו לבחור את אלו שהכי מדברים אליכם. תמיד כדאי לכם להעדיף נושא שהוא מתחום ההתעניינות שלכם. אם תבחרו באיזשהו נושא עלום ונשגב אתם עלולים למצוא את עצמכם תקועים בשלב הראשוני של איסוף החומר. לכן, קבלו את ההמלצה שלנו והשאירו את היצירתיות לתחומים אחרים.
חיפוש מקורות לכתיבת עבודות סמינריוניות
לאחר שבחרתם את הנושא, עליכם לחפש חומר הדן בנושאים הללו. כדאי שתרשמו את המקורות המעניינים ואת הציטוטים שתרצו לעשות בהם שימוש, כך לא תאלצו לבזבז זמן יקר כאשר לא תזכרו היכן נמצא הציטוט שרציתם להוסיף.
פגישה עם המרצה
לא כדאי להריץ מהר מידי את העבודה בטרם בדקתם כי אתם צועדים בדרך הנכונה. היפגשו עם המרצה ובדקו אתו האם המסלול שבחרתם יענה על כל הדרישות.
סיעור מוחות
קחו דף והתחילו לשפוך עליו את כל המידע, המשפטים המעניינים, המקורות וכל מה שתרצו להוסיף לתמהיל שירכיב בסופו של דבר את העבודה שלכם.
לאחר שהתכוננתם כראוי לכתיבת העבודה שלכם, עליכם להתחיל בכתיבה המעשית בפועל של העבודה. כאן ישנם כללים והוראות ברורות ועל פיהם עליכם לעבוד צעד אחר צעד.
מפחיד אתכם? נראה לכם מסובך? או שאולי אין לכם את הזמן להשקיע בעבודה מורכבת שכזו? בשביל זה אנחנו כאן. ב'סמינר קל' יכינו לכם את העבודה המושלמת שתהפוך ליצירת פאר של ממש!
טיפים לכתיבת עבודה סמינריונית במדעי החברה
כאשר כותבים עבודה סמינריונית או אפילו תרגיל בית במדעי החברה, ישנם כמה מכשולים ששווה לשים אליהם לב כדי שנוכל להימנע מהם, ולהשיג ציון טוב. הטיפים הללו מתאימים בעיקר לעבודות במדעי החברה, אבל גם במדעי הרוח, עבודה סמינריונית בניהול וכדומה.
המטרה של כתיבת עבודה אקדמית, גדולה או קטנה, היא להראות למרצה לא רק שאתם הקשבתם בשיעורים ויודעים לחזור על מה שהוא לימד, אלא שאתם מסוגלים לחשוב ולנתח, ולהפעיל חשיבה ביקורתית.
לצד החוקים הברורים והדרישות המבניות של עבודה סמינריונית (מבוא, סקירת ספרות וכדומה), ישנם כמה חוקים לא כתובים, שאם עוברים עליהם יש סיכוי טוב שהציון ייפגע.
- עקביות – ניתן לתרגם מושגים רבים ביותר מדרך אחת. כל הדרכים מקובלות אך עליכם להתמיד ולהשתמש בהגדרה זו בלבד לכל אורך הכתיבה. הדבר תקף גם לגבי כתיב- אם בחרתם לכתוב מילה עם ט', למשל, עליכם לכתוב אותה עם ט' לאורך כל הדרך.
- Keep it simple – תקף גם להסברים וגם לצורת הכתיבה. במבחנים אך גם בעבודות, הכתיבה צריכה להיות עניינית וממצה. גם ככה ישנה מגבלת מקום, אין שום צורך להכניס תיאורים ליריים, משפטים פיוטיים או מאמר מוסגר מתלוצץ. אין זה המקום להתלוצצויות, חוש הומור או שנינות. קחו בחשבון שאינכם יודעים מי קורא את העבודה או המבחן, ועד כמה הוא פתוח להומור.
- דיוק בהגדרות – כאשר אתם מגדירים דבר מה, שימו לב שההגדרה שלכם אכן משקפת את המהות שלו ושאתם לא סתם חוזרים על ההסבר במילים אחרות. על המונח לתאר תופעה ואתם נדרשים להגדירו בצורה שהבהיר לקורא שאכן אתם מבינים במה מדובר- באיזה תהליך, תופעה, תאוריה וכיו"ב. המושג אינו התופעה עצמה. לדוגמה, המושג "כתיבה אקדמית" אינו תהליך של כתיבה באקדמיה, אלא מגדיר מהי צורת כתיבה המקובלת באקדמיה. באותו מטבע, המושג: "שמיעה אבסולוטית" אינו שמיעה של תווים והידיעה כיצד לשיים אותם, אלא מונח המגדיר תופעה בה המאזין יכול לזהות את התווים המושמעים.
- כללי תחביר והגיון – במילים אחרות. פעמים רבות חומר הקריאה הוא בשפה האנגלית, כך שבכתיבת עבודות אקדמיות אתם נדרשים לבצע עיבוד כפול- גם לתרגם ולהבין את החומר וגם לכתוב אותו בצורה הגיונית שלא תיראה או תישמע כמו תרגום מילולי. התחביר באנגלית ובעברית שונה במהותו- שימו לב לכך. הדרך הטובה ביותר להתגבר על מכשול מוכר זה היא לדמיין את עצמך מסביר למישהו אחר במילים שלך את העקרונות של מה שקראת. רק העקרונות, ללא תוספות, מילות קישור ושאר קישוטים. בעבודה סמינריונית, המטרה היא לראות כיצד אתם מבינים ומיישמים את החומר, לא להתרשם מהיקף סיכום דברי המרצה.